Nama: LEE SAY LING
PENGENALAN
Dalam usaha ke arah mencapai status Negara maju, pelbagai
masalah sosial dialami oleh pelajar. Sering kali kita dapat lihat daripada keratan
akhbar yang sentiasa memaparkan berita mengenai pelajar-pelajar yang terlibat
dalam masalah sosial seperti vandalism, ponteng sekolah, pergaduhan, pembunuhan diri dan sebagainya.
Ini amat menakutkan dan dibimbang oleh masyarakat kini. Para pelajar terdedah
kepada berbagai-bagai pengaruh seperti media massa, internet, rakan dan
sebagainya.
Jadi, dalam tugasan ini akan menerangkan
masalah-masalah perkembangan murid. Disebabkan masalah-masalah perkembangan
murid yang yang dinytakan di atas maka perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di
sekolah telah direka khas supaya kaunselor atau guru bimbingan dapat membantu
murid-murid yang menghadapi masalah menyelasaikan masalah yang dihadapi. Jadi,
sebagai seorang guru bimbingan atau kaunselor haruslah mempunyai pemahaman yang
medalam dalam konsep bimbingan dan kaunseling
Oleh
itu, dalam tugasan saya telah menerangkan konsep kaunseling dan bimbingan,
kajian-kajian lalu menngenai khidmat bimbingan, perbezaan bimbingan dan
kaunseling, matlamat bimbingan dan kaunseling, kepentingan bimbingan dan
kaunseling, prinsip-prinsip bimbingan dan kaunseling serta konsep, model dan teori-teori.
2.0 KONSEP KAUNSELING
Dalam usaha ke arah mencapai status Negara maju, pelbagai
masalah sosial dialami oleh pelajar. Sering kali kita dapat lihat daripada keratan
akhbar yang sentiasa memaparkan berita mengenai pelajar-pelajar yang terlibat
dalam masalah sosial seperti vandalism, ponteng sekolah, pergaduhan, pembunuhan diri dan sebagainya.
Ini amat menakutkan dan dibimbang oleh masyarakat kini. Para pelajar terdedah
kepada berbagai-bagai pengaruh seperti media massa, internet, rakan dan
sebagainya.
Jadi
dalam scenario seperti ini, khidmat bimbingan dan kaunseling seharusnya
diadakan dan diwujudkan untuk membantu pelajar menangani cabaran-cabaran baru
yan dihadapi oleh mereka. Bimbingan dan
kaunseling memainkan peranan yang penting dalam kehidupan harian seseorang.
Kaunseling merupakan satu proses perhubungan atau pertemuan secara bersemuka
antara kaunselor dengan klien yang manghadapi masalah peribadi atau masalah
akademik dengan tujuan menolong dan membawa perubahan tingkah laku pelajar
untuk menyelesaikan masalah. Selain itu, sebagai seorang kaunselor yang
professional dia akan menolong dengan sistemataik berasaskan prinsip psikologi.
Dalam sesi kaunseling, ia akan dijalankan oleh seorang kaunselor professional
iaitu kaunselor yang berlesen dan pernah menghadiri kursus bimbingan dan
kaunseling.
Di
samping itu kaunseling bukan bererti nasihat atau membuat keputusan untuk
kliennya. Malah kaunselor tidak memberi jawapan secara langsung kepada semua
persoalan klien. Ini adalah kerana setiap pelajar di sekolah berasal dari latar belakang yang berlainan
dan mempunyai kebolehan, minat dan bakat yang berbeza. Jadi keistimewaan
kaunseling adalah membantu dan membimbing pelajar atau klien menyedari dan mencari kekuatan dan kelemahan diri mereka.
Melalui cara ini berharaplah pelajar dapat mengubah tingkah laku mereka dan
dapat mengembangkan kebolehannya ke satu tahap yang maksimum.
Dengan
mempunyai kaunseling sebagai pengerak untuk klien memahami kelemahan diri dan
masalah yang dihadapi. Maka kaunselor akan membantu mereka semasa membuat
keputusan supaya mereka akan menentukan matlamat sendiri melalui pemilihan-pemilihan
yang bermakna atau membawa perubahan tingkah laku. Ini dapat disokong oleh
Arbucle (1965) yang juga mengatakan bahawa kaunseling ialah proses membantu
pelajar melihat siapa sebenar dirinya, kesukaran yang dihadapi dan perubahna
yang boleh buat.
Sebagai
rumusan, kaunseling adalah pertolongan yang professional yang bertujuan
membantu individu memhami diri sendiri dan alam sekelilingnya.
3.0 KONSEP BIMBINGAN
Bimbingan
merupakan sebahagian daripada proses pendidikan yang berlanjutan, tersusun dan
sistematik. Dalam usaha bimbingan ia bertujuan membantu seseorang individu
melalui daya usahanya untuk mengembangkan kebolehannya serta membuat
penyesuaian diri dengan kehendak masyarakat. Selain itu, bimbingan juga
merupakan proses menolong individu-individu untuk memahami diri dan dunia
mereka ini adalah kerana seperti yang kita fahami para pelajar di sebuah
sekolah berasal dari latar belakang yang berlainana dan mempuntai kebolehan,
minat ,bakat dan sahsiah yang berbeza.
Sebagai contohnya, ada pelajar bersifar periang dan ada pelajar yang bersifat
pendiam. Sesentengah pelajar yang berasal dari keluarga yang bahagia dan pula
yang berasal dari keluarga yang porak peranda. Jadi memandangkan senario di
atas maka perkhidamatan bimbingan amat diperlukan untuk membantu pelajar
menikmati perkembangan yang menyeluruh dan sihat dari segi jasmani, emosi,
rohani dan intelek.
Selain
itu, bimbingan juga boleh ditakrifkan sebagai suatu faktor yang disedari dan
disusun dalam persekitaran sekolah untuk membantu pelajar menyesuaikan diri
dalam semua aspek hidup. Ini adalah kerana melalui bimbingan maka ia dapat
menolong pelajar memahami maklumat tentang pendidikan, pekerjaan dan sosial
semasa mereka membuat pemilihan keputusan. Jadi , secara tidak langsung dengan
bimbingan dari guru maka pelajar dapat memilih dan merancang hidup mereka
dengan berkesan dan berkebolehan
berfikir secara rasional. Ini
dapat disokong oleh Crow dan Crow (1983) , yang mengatakan bimbingan merujuk
kepada bantuan atau pertolongan yang diberikan oleh pelajar untuk membantunya
menyelesaikan masalah. Bagi Shertzer dab Stone ( 1971 ) mendefinisikan
bimbingan sebagai satu proses menolong individu untuk memahami dirinya dan alam
sekelilingnya. Di sini memahami diri dimaksudkan sebagai memhami diri sebagai
individu, identiti peribadi, kebolehan dan kelemahannya.
Dalam
melaksanakan aktiviti bimbingan bukan sahaja guru dan pihak sekolah yang memainkan
peranan yang penting bahkan juga dengan ibu bapa dan masyarakat juga harus
saling bekerjasama dan saling berunding untuk menolong pelajar-pelajar yang
mengalami masalah mendapat panduan atau nasihat untuk menyelesaikan masalah.
Ini adalah kerana bimbingan merupakan tanggungjawab bersama bukan hanya satu
pihak sahaja.
Bimbingan
mempunyai beberapa sifat iaitu bimbingan merupakan proses yang terus-menerus ia
bykanlah berlaku secara kebetulan, tiba-tiba manakala ia adalah suatu kegiatan
yang tersusun, mempunyai arah kepada
tujuan sehingga individu mencapai tujuan dan penyesuaian diri. Bimbingan
merupakan proses membantu individu atau kumpulan dan tidak memaksa seseorang
mengikut arah yang tertentumelainkan membantu atau menolong individu mengikut
arah yang sesuai.
Sebagai
kesimpulan, bimbingan wujud untuk menolong individu memahami kepelbagaian,
kedalaman , pengalaman-pengalaman peribadi, peluang-peluang adaserta
pilihan-pilihan lain bagi mereka mengenal bertindak berdasarkan
kekuatan-kekuatan dan sumber-sumber peribadi mereka.
4.0 PERBEZAAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Setelah
memahami konsep bimbingan dan kaunseling maka apakah perbezaan kedua-dua ini.
Semasa bimbingan dijalankan bilangan pelajar yang dibimbing boleh ramai dan di
mana-mana tempat sebaliknya dalam aspek kaunseling ia merupakan pertemuan
secara bersemuka antara kaunselor dengan pelajar sahaja dan hanya dijalankan
dalam sebuah bilik yang khas. Selain itu, masa bimbingan dijalankan adalah
tidak ada limit masa manakala dalam aspek kaunseling tidak terlalu lama kemungkinna satu atau dua jam
sahaja. Tujuan bimbingan menyediakan khidmat pencegahan seperti
menghindarkan pelajar-pelajar daripada
terlibat masalah disiplin manakala dalam kaunseling adalah membaiki diri
pelajar contohnya membantu pelajar yang baru terlibat dalam penyalahgunaan
dadah supaya memperoleh keinsafan tentang bahayanya amalan mereka erta
mempelajari cara untuk memberhentikan amalan mereka. Dari aspek bimbingan semua
orang boleh memberi bimbingan sedangkan dalam aspek kaunseling hanya kaunselor
yang berlesen atau yang menghadiri kursus bimbingan dan kaunseling boleh
memberi kaunseling.
5.0 PERBEZAAN KAUNSELING DAN PSIKOTERAPI
Psikoterapi adalah
usaha penyembuhan untuk masalah yang berkaitan dengan fikiran, perasaan dan
perilaku. Psikoterapi (Psychotherapy) berasal dari dua kata, yaitu
"Psyche" yang artinya jiwa, fikiran atau mental dan
"Therapy" yang ertinya penyembuhan, pengobatan atau perawatan,Manakala
kaunseling menekankan perancangan yang rasional, penyelesaian masalah
pertolongan yang professional yang bertujuan membantu individu memhami diri
sendiri dan alam sekelilingnya.
Penerima
kaunseling selalunya normal manakala dalam psikoterapi ' pesakit' mengalami
psikologikal. Kaunseling menolong individu mengatasi kekecewaan dan halangan
yang mengganggu perkembangannya manakala psikoterapi adalah menolong orang yang
mengalami konflik fikiran, perasaan dan perilaku. Pendekatan kaunseling lebih menekankan masa
kini dan bahan-bahan yang sedar atau nyata sedangkan psikoterapi adalah
mengutamakan bahan-bahan yang bersifat sejarah.
Di
samping itu, kaunseling menekankan membantu seseorang memahami diri dan
identitinya dan menggunakan kebolehannya secara maksimum manakala psikoterapi
adalah menggunakan cara penyembuhan untuk membantu seseorang melupakan
peristiwa yang pahit .
.
6.0 MATLAMAT
UTAMA BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Berdasarkan
pemahaman dan objektif-objektif Bimbingan dan Kaunseling yang dihuraikan, maka
matlamat utmanya ialah memberi bimbingan dan cara penyelesaian supaya pelajar
dapat menggunakan nasihat dan hasil sarana perbincangan dengan guru atau
kaunselor untuk menyelesaikan masalah peribadi, pembelajaran atau kerjaya yang
dihadapi oleh mereka.
Kedua,
semasa bimbingan dan kaunseling dijalankan, guru atau kaunselor hanya perlu
mendengar dan memahami masalah yang dihadapi oleh pelajar dan membimbingnya
memikir masalah dari pelbagai sudut, demi membolehkannya memahami pelbagai cara
yang boleh dipilih untuk menyelesaikan masalah peribadi, pembelajaran atau kerjaya
yang dihadapinya.
Secara
kesimpulannya, matlamat Bimbingan dan Kaunseling ialah memupuk kebolehannya
menyelesaikan masalah diri sendiri, membantu pelajar menguasai pelbagai
kemahiran asas untuk menyesuaikan diri serta menggunakan pelbagai sumber yang sedi
ada untuk mencapai kesejahteraan hiduo.
LIMA
MATLAMAT BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Kaunseling bermatlamat untuk;
1
Memudahkan perubahan individu.
2
Meningkatkan keupayaan klien untuk memulakan dan meneruskan perhubungan.
3
Membantu keberkesanan klien mengurus diri.
4
Menggalak proses membuat keputusan.
5
Membantu perkembangan dan pencapaian potensi klien.
Memudahkan
perubahan tingkah laku klien
-Matlamat kaunseling adalah untuk
membantu klien membuat sesuatu perubahan tingkah laku yang membolehkan pelajar
menjalani kehidupan yang lebih produktif dan memuaskan. Contoh: Ahmad selalu memberi respond
yang negatif kepada guru semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Jadi
ini akan menimbulkan masalah dan menganggu keberkesanan pengajaran. Semasa sesi
kaunseling kaunselor mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh Ahmad dan
selepas itu kaunselor akan membantu Ahamad mengubah tingkah lakunya supaya
tidak menganggu keberkesanan pengajaran.
Meningkatkan keupyaan klien memula dan meneruskan perhubungan.
-Dalam kehidupan kini,
terdapat juga pelajar yang bersifat pendiam disebabkan latar belakang keluarga
jadi kadang-kala akan menghadapi masalah komunikasi . Jadi matlamat kaunselor
ialah mencari jalan supaya pelajar tersebut dapat meningkatkan kemahiran
komunikasi. Sebagai contohnya: Mei Ling berasal dari keluarga yang porak
peranda maka dia setiasa mendiamkan diri dan jauhkan diri daripada bergaul
dengan kawan. Maka sebagai sorang kaunselor akan meluangkan masa berbual dengan
dia supaya dia dapat bergaul edngan rakan yang lain.
Membantu klien
mengurus diri
-Tingkah laku negatif yang dipelajari masa kecil akan memberi kesan yang tidak dijangka dan
secara tidak langsung akan menimbulkan masalah padanya. Jadi dalam keadaan yang
demikian, kaunselor akan melatih pelajar mengurus diri dengan berkesan terutama
apabilan menghadapi masalah atau situasi baru.
Menggalakkan
proses membuat keputusan
-Dalam kehidupan harian setiap orang
juga akan membuat sesuatu keputusan yang penting dan amat menyukarkan. Jadi
matlamat dalam kaunseling adalah untuk membantunya membuat sesuatu keputusan
yang penting dalam hidupnya. Ini tidak bermaksud bahawa kaunselor akan membuat
keputusan untuk pelajar tersebut . Keputusan muktamad diambil oleh pelajar
sendiri.
Membantu
perkembangan dan pencapaian potensi pelajar
-Matlamat ini adalah memberi peluang
dan mengembangkan potensi yang sedia ada pada pelajar ke tahap yang maksimum. Selain itu, ia
mengurangkan atau mengatasi apa sahaja yang menyekat perkembangan potensi
kebolehan dan minat seseorag.
7.0 KEPENTINGAN
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Sering
kali kita dapat lihat daripada keratan akhbar yang sentiasa memaparkan berita
mengenai pelajar-pelajar yang terlibat dalam masalah sosial seperti vandalism,
ponteng sekolah, pergaduhan, pembunuhan diri dan sebagainya. Ini amat
menakutkan dan dibimbang oleh masyarakat kini.
Dari situ, kita dapat lihatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling
amat diperlukan dan memainkan peranan yang penting.
Melalui bimbingan dan kaunseling ia
dapat menolong seseorang lebih memahami diri dan situasinya. Ini adalah kerana
semua murid berasal dari latar belakang yang berbeza maka pemikiran mereka akan
berbeza oleh itu semasa manghadapi masalah mereka hanya melihat dari satu
sudut jadi sengan ada bantuan bimbingan
dan kaunseling ia akan menolong pelajar memahami , melihat dari pelbagai sudut
dan membentuk tingkah laku yang sesuai semasa menyelesaikan masalah .
Selain itu, melalui bimbingan dan
kaunseling kaunselor akan memberikan
khidmat pencegahan iaitu menghindarkan pelajar terlibat dalam perbuatan salah
laku seperti tingkah laku tidak ber disiplin, merokok, vandalisme dan tingkah
laku sosial yang lain. Tujuan ini adalah
menolong individu memahami tentang dunia jenayah dan memberi pandaun atau
nasihat kepada mereka supaya mereka
dapat menjauhkan diri daripada kegiatan sosial yang tidak baik.
Di samping itu, melalui bimbingan
dan kaunseling ia akan membantu pelajar
melihat siapa sebenar dirinya, apa yang dimilikinya dan menolong
individu-individu memahami diri agar menyedari kekuatan-kekuatan dan
kelemahan-kelemahan diri. Melalui cara ini, individu dapat mengembangkan
kebolehannya ke satu tahap yang maksimum serta memperoleh kesejahteraan hidup.
Jadi, kaunselor dan guru bimbingan menggunakan data pshikologi dan sosiologi
untuk memahami setiap pelajar untuk meningkatkan keyakinan diri .
8.0 PRINSIP-PRINSIP
BIMBINGAN DAN KAUNSELING
Prinsip Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling yang menjadi panduan pelaksanaan
perkhidmatan di sekolah
(i) Bimbingan dan kaunseling adalah proses pendidikan yang terancang dan berterusan.
(ii) Bimbingan dan kaunseling adalah untuk semua pelajar.
(iii) Semua pelajar mempunyai hak untuk mendapatkan pertolongan apabila mereka memerlukannya.
(iv) Bimbingan dan kaunseling adalah untuk menolong pelajar memahami dirinya dan orang lain dengan mendalam, menjelajah tujuan hidupnya, dan menolong memilih serta merancang hidupnya dengan berkesan.
(vi) Bimbingan dan kaunseling menolong individu menyedari kelemahannya dan memberi fokus kepada kekuatannya supaya dapat mengembangkan kekuatannya ke tahap maksimum.
(vii) Bimbingan dan kaunseling adalah tanggungjawab bersama iaitu membawa maksud kerjasama dan hubungan erat bukan sahaja antara kaunselor dan pelajar yang memerlukan bimbingan tetapi juga dengan pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat.
(viii) Bimbingan dan kaunseling memerlukan pemahaman yang mendalam dan menyeluruh mengenai pelajar. Ini adalah untuk memudahkan berinteraksi antara kaunselor dengan pelajar lalu baru dapat mencari satu penyelesaian yang baik dan berkesan untuk mereka.
(i) Bimbingan dan kaunseling adalah proses pendidikan yang terancang dan berterusan.
(ii) Bimbingan dan kaunseling adalah untuk semua pelajar.
(iii) Semua pelajar mempunyai hak untuk mendapatkan pertolongan apabila mereka memerlukannya.
(iv) Bimbingan dan kaunseling adalah untuk menolong pelajar memahami dirinya dan orang lain dengan mendalam, menjelajah tujuan hidupnya, dan menolong memilih serta merancang hidupnya dengan berkesan.
(vi) Bimbingan dan kaunseling menolong individu menyedari kelemahannya dan memberi fokus kepada kekuatannya supaya dapat mengembangkan kekuatannya ke tahap maksimum.
(vii) Bimbingan dan kaunseling adalah tanggungjawab bersama iaitu membawa maksud kerjasama dan hubungan erat bukan sahaja antara kaunselor dan pelajar yang memerlukan bimbingan tetapi juga dengan pihak sekolah, ibu bapa dan masyarakat.
(viii) Bimbingan dan kaunseling memerlukan pemahaman yang mendalam dan menyeluruh mengenai pelajar. Ini adalah untuk memudahkan berinteraksi antara kaunselor dengan pelajar lalu baru dapat mencari satu penyelesaian yang baik dan berkesan untuk mereka.
9.0 KONSEP, MODEL DAN TEORI-TEORI YANG PERLU DIKETAHUI
UNTUK MEMAHAMI TOPIK YANG DIKAJI DENGAN LEBIH TERPERINCI
UNTUK MEMAHAMI TOPIK YANG DIKAJI DENGAN LEBIH TERPERINCI
1. Memahami
Perbezaan Individu
Dalam psikologi perkembangan kajian terhadap perbezaan individu adalah amat penting dilakukan oleh kalangan guru dan kaunselor. Ini adalah kerana melalui kajian perbezaan individu ia dapat membantu pendidik memahami perlakuan murid yang pelbagai, seterusnya akan menyelesaikan masalah dengan menggunakan cara penyelesaian yang sesuai.
Dalam psikologi perkembangan kajian terhadap perbezaan individu adalah amat penting dilakukan oleh kalangan guru dan kaunselor. Ini adalah kerana melalui kajian perbezaan individu ia dapat membantu pendidik memahami perlakuan murid yang pelbagai, seterusnya akan menyelesaikan masalah dengan menggunakan cara penyelesaian yang sesuai.
Menurut
Ramlah Jantan dan Mahami Razali ( 2002 ) telah membahagikan aspek-aspek
perbezaan individu kepada sebelas aspek yang berlainan, iaitu fizikal, emosi,
kecerdasan, sosial, budaya , personaliti, bakat, minat, latar belakang dan
lain-lain. Jadi sebagai kaunselor atau
guru haruslah sentiasa memberi perhatian terhadap perkembangan murid-murid ini
adalah kerana perbezaan-perbezaan ini akan memberi implikasi besar dalam
pengajaran dan pembelajaran serta kehidupan harian. kefahaman personaliti dan
perbezaan individu adalah dua konsep yang berkaitan maka sebagais eorang
kaunselor haruslah mempunyai pengetahuan dalam perbezaan individu.
2. Teori
Abraham Maslow
Menurut Abraham
Maslow ( 1970 ), berpendapat bahawa seorang individu akan memenuhi keperluan
asas terlebih dahulu sebelum memenuhi keperluan skunder. Dalam keperluan
manusia kepada lima peringkat dan menyusun dalam satu hierarki
Jadi
dari situ, kita tahu keperluan asas dan keperluan keselamatan, kasih sayang dan
penghargaan kendiri manusia hendaklah dipenuhi sebelum manusia bersedia
menceburi diri dalam hierarki kesempurnaan kendiri, maklumat dan estetik. Jadi
sebagai guru bimbingan atau guru harus memahami setakat mana
keperluan-keperluan pelajar telah berada barulah dapat membimbing dan memberi
nasihat kepada pelajar. Sebagai contohnya sebagai seorang guru dan kaunselor dia
harus sentiasa bersifat penyayang dan memupuk nilai motivasi pelajar melalui
kem motivasi supaya mereka lebih memahami diri, menerima diri dan seterusnya
menentukan arah hidup untuk diri sendiri.
Guru
hendaklah sentiasa memberi peneguhan serta-merta kepada muridnya apabila mereka
memperlihatkan tingkahlaku positif. Peneguhan ini boleh diberi dalam pelbagai
bentuk seperti pujian, senyuman atau hadiah. Secara tidak langsung dapat
mempertingkatkan lagi aras motivasi serta meningkatkan prestasi murid-muridnya.
Dari situ, secara tidak langsung ia akan meningkatkan keyakinan mereka dan
seterusnya apabila menghadapi cabaran akan menggunakan pelbagai sudut untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi.
3. Kemahiran
Komunikasi dalam Hubungan Interpersonal
Hubungan
interpersonal bermaksud hubungan antara perseorangan. Di dalam proses interaksi
sosial, hubungan interpersonal biasanya dijalin melalui komunikasi. Tujuan
utama komunikasi antara orang ialah menyampai khabar, berita pendapat kepada
pendengar.
Di dalam sesi kaunseling yang kerap
ialah komunikasi lisan dan komunikasi bukan lisan. Jadi, sebagai kaunselor
dikehendaki menguasai kemahiran komunikasi. Oleh itu, sebagai kaunselor yang
mempunyai kemahiran berkomunikasi yang berkesan iaitu sebagai kaunselor harus
bertutur dengan jelas, tepat serta berperasaan empati.
Komunikasi secara lisan iaitu
melibatkan proses pemindahan maklumat atau idea secar lisan daripada seorang
individu kepada seorang individu atau berkumpulan. Sebagai contohnya; Dalam
bilik kaunseling, murid memainkan peranan sebagai penyampai maklumat dan kaunselor sebagai pendengar. Jadi sebagai
kaunselor penyampaian yang hendak disampaikan mesti jelas dan mudah difahami.
Manakala komunikasi secara tidak lisan ialah melelui penyampaian mesej melalui
gerak isyarat seperti gerak kepala, mendiamkan diri, mengangguk kepala,
menggeleng kepala dan lain-lain. Sebagai contohnya; mengangguk kepala boleh
diertikan sebagai tanda persetujuandan menggeleng kepala boleh diertikan
sebagai tidak mahu menerima.
Jadi sebagai kaunselor ia harus
menguasai kemahiran komunikasi secara lisan dan bukan lisan untuk mencapai
objektif kaunseling. Selain itu, kaunselor hendaklah menggunakan pelbagai
tindakan yang sesuai seperti tugur sapa, menerima pandangan, gaya duduk, air
muka, pergerakan tangan dan nada suara.
Kemahiran penyelesaian masalah murid
amat penting untuk seorang kaunselor maka sebagai seorang kaunselor harus
memahami topik ini supaya dapat menjalankankan sesi kaunseling dengan baik.
Dengan penguasaan kemahiran ini maka sebagai seorang kaunselor akan mengenal
pasti punca masalah setelah murid mencurahkan masalah. Selepas itu, kaunselor
akan membantu murid mencari alternatif untuk menyelesaikan masalahnya. Jadi
dari situ, kita dapat nampak kemahiran komunikasi amat penting untuk seorang
kaunselor dan guru.
4. Teori
Kecerdasan Emosi
Teori ini amat penting untuk guru
membantu murid menyelesaikan masalah mereka.
Emosi seseorang akan berlaku dalam 3 faktor iaitu situasi persekitaran,
keadaan fisiologikan dan proses kognitif. Menurut S. Schacter&J. Singer (
1962 )emosi dipengaruhi oleh 2 faktor iaitu:
a) Sitimuli – timbul perubahan
kognitif dan fisiologikal seseorang
individu
b) Pentafsiran individu – perubahan perasaan
diri
Melalui
pemahaman teori ini maka sebagai guru bimbingan atau guru kaunselling ia dapat
membantu dalam aspek memahami emosi murid-murid, kebolehan mengurus emosi,
kebolehan memotivasi, mengurus perhubungan
dan lain-lain. Kesemua ini amat berguna untuk seorang guru. Dalam pengalaman
harian terdapat pelbagai cabaran yang dihadapi seperti, peperiksaan,pencapaian,
keluaraga yang porak keranda dan lain-lain maka kesemu cabaran dan tekanan ini
akan menyebabkan seseorang berasa kekecewaan, konflik, tekanan, kesedihan dan
lain-lain.
Jadi
sebagai seorang guru kaunseling untuk membantu murid dalam mengurus emosi diri
dia harus berbuat demikian iaitu;
•
Mengelolakan
aktiviti kumpulan
•
Menggunakan
percakapan yg sesuai
•
Mewujudkan
suasana interaksi yang kondusif dalam bilik
•
sikap
penyayang
•
galakan
& motivasi pembelajaran
KESIMPULAN
Kesimpulannya, sebagai
guru kaunselor, guru bimbingan dan guru-guru perlu memiliki tahap
profesionalisme yang tinggi dalam melaksanakan tugas mereka. Oleh itu,
peningkatan ilmu pengetahuan dalam profesionalisme keguruan dalam kalangan
guru-guru amat penting. Peningkatan profesionalisme keguruan dapat dilakukan
dalam tiga kaedah, yakni peningkatan Kendiri, penyertaan Kursus peningkatan Profesionalisme
keguruan dan kerjasama profesional. Sebagai guru yang berprofesionalisme, kita
sentiasa harus mengetahui kemahiran-kemahiran asas seperti kaunseling dan
bimbingan. Ini adalah kerana melalui kaunseling ialah bantuan yang diberi
kepada murid-murid biasa yang sedang dalam perkembangan dan pertumbuhan mental,
sosial, intelek , fizikal, emosi, kejiwaan dan kerohanian.
RUJUKAN
Crow L.D. dan
Crow. A., ( 1960 ). An Introduction to Guidance, New York: American Book Co
Ee Ah Meng ( 2003
). Bimbingan dan Kunseling. Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.
Jantan dan Mahani
Razali ( 2002 ). Psikologi Pendidikan. Pendekatan Kontempoarri, McGraw Hill,
Malaysia.
Shertzer, B. dan
Sone, S.C., ( 1980 ). Fundamentals Of
Counseling. Boston: Hughton Mifflin Company.
Tang Chee Yee. (
1996 ). Bimbingan dan Kaunseling. Kumpulan Budiman Sdn .
Zulkifli
Yusuf, ( 1990 ). Panduan Khidmat
Bimbingan.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan
Malaysia.
0 comments:
Post a Comment